شاید برایتان جالب باشد که بدانید تلویزیون ‌های امروزی دارای برد های مختلفی هستند که هر کدامشان از وظیفه خاص و ویژه ای برخوردار هستند. در این مقاله از سایت پاراتک قصد داریم در باره انواع برد تلویزیون با شما عزیزان صحبت کنیم. امیدواریم که پس از آشنایی با انواع برد تلویزیون و کاربردهای آن ها بیشتر مراقب تلویزیون خود باشید.

چند نوع برد تلویزیون وجود دارد؟

خوب است بدانید که برد های الکترونیکی به قطعاتی سخت افزاری گفته می شود که مدارها و سایر قطعات الکترونیکی روی آن ها سوار می‌ شوند. شایان ذکر است که هر کارخانه سازنده تلویزیون، برد مخصوصی دارد که تنها برای برند خودش قابل استفاده بوده و سایر برند ها امکان استفاده از آن را ندارند.

در حالت کلی پنج نوع برد مهم در تلویزیون ‌ها وجود دارند که در ادامه به معرفی هر کدام از آنها برای آشنایی با انواع برد تلویزیون می پردازیم:

  1. مین برد
  2. برد پاور
  3. برد اینورتر
  4. برد فیلتر EMI
  5. برد تیکان

1. مین برد تلویزیون چیست؟

مین برد که به آن مادربرد نیز گفته می شود، در واقع برد اصلی در تلویزیون است که همانند مغز انسان بوده و نقش هدایت و اجرای تمامی فرمان ‌ها از طریق مین برد به سایر قسمت ‌های تلویزیون ارسال می گردد.
مین برد از قسمت ‌های متعددی تشکیل شده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:
• پردازنده اصلی یا CPU
• ورودی و خروجی پاور
• ورودی و خروجی تصویر
• ورودی و خروجی صدا
• بخش گیرنده دیجیتال یا آنالوگ
• ورودی USB
• ورودی HDMI
• خروجی اسپیکر

جالب است بدانید که مین برد در برند های مختلف تلویزیون طول عمر متفاوتی دارد. برد اصلی در تلویزیون های سامسونگ به نسبت سایر برندها از کیفیت بهتری برخوردار بوده و اغلب دلیل خرابی آن به آی سی فلش بر می‌گردد. گفتنی است که این مشکل در مدل‌ های قدیمی این برند رایج‌تر بود اما در مدل ‌های امروزی کمتر رخ می دهد.

در تلویزیون‌ های سونی، خراب شدن مین برد ممکن است به دلایل نا مشخصی اتفاق بیفتد. قطعات تلویزیون سونی اغلب ساخت ژاپن بوده و بسیار باکیفیت‌تر از سایر برند هایی از جمله مین برد تلویزیون شارپ، تی سی ال، اسنوا و … که ساخت مشترک بین ایران و چین است، می باشد.

در مین برد تلویزیون LG سری LW یا LX نیز با وجود این که تصاویر بسیار خوبی به تماشا چی ارائه می ‌دهند؛ چون پردازنده بسیار قوی دارند، درصد خرابی مین بردها‌ بسیار بالا بوده و از همین رو مین برد تلویزیون ‌های LG بین 30 تا 40 هزار ساعت عمر می‌ کنند.

برد تلویزیون

چگونه برد مین تلویزیون دچار خرابی می ‌شود؟

دلایل مختلف و متعددی برای خرابی مین برد وجود دارد که عبارتند از:

  1. روشن ماندن طولانی مدت دستگاه
  2. اتصال کابل HDMI غیر اورجینال و غیر استاندارد به دستگاه
  3. نوسانات برق
  4. ریختن آب و مایعات روی تلویزیون
  5. استفاده از رسیور داخلی تلویزیون
  6. دست کاری منوی سرویس تلویزیون
  7. استفاده زیاد از WIFI و LAN تلویزیون

علائم خرابی مین برد تلویزیون چیست؟

خرابی مین برد در تلویزیون علائم زیر را دارد:

  • چشمک زدن چراغ پاور در زیر تلویزیون
  • نشان دادن لوگو و همچنین خاموش شدن ناگهانی دستگاه
  • هنگ کردن ناگهانی تلویزیون
  • ریست شدن تلویزیون و حذف تمامی کانال ‌ها پس از خاموش شدن
  • ایجاد خطوط رنگی در تصویر تلویزیون
  • خرابی خروجی‌های HDMI و AV

2. برد پاور تلویزیون چیست؟

برد پاور تلویزیون که به آن برد اینورتر نیز گفته می شود، یکی از بخش ‌های مین برد بوده و از یک قطعه کوچک ساخته شده است که برق AC را به ولتاژ استاندارد تبدیل می ‌کند. زمانی که ولتاژ برق از برد پاور تلویزیون عبور می ‌کند، به صورت خودکار تبدیل به 5 ولت یا 3.3 ولت یا هر دو می ‌شود تا بقیه قطعات دستگاه بتوانند از آن استفاده نمایند.

لازم به ذکر است که برد اینورتر دستگاه منبع اصلی تغذیه آن بوده و وظیفه آن روشن نگاه داشتن و نیز ایجاد تصویر توسط صفحه مانیتور است. اگر به هر دلیلی این قطعه دچار خرابی شود، دستگاه تلویزیون دیگر روشن نخواهد شد.

نشانه ‌های خرابی برد پاور تلویزیون چیست؟

در این قسمت به بررسی نشانه ‌های خرابی برد پاور تلویزیون خواهیم پرداخت. این نشانه‌ ها عبارتند از:

  • روشن نشدن یا خاموشی کامل تلویزیون: اگر تلویزیون به طور کامل خاموش و دیگر روشن نشد، به احتمال بسیار زیاد مشکل در خرابی برد پاور آن است که بایستی توسط تکنسین ‌های مجرب تعویض گردد.
  • دیر روشن شدن تلویزیون: اگر تلویزیون شما بسیار دیر روشن می ‌شود، برای حل این مشکل، باید خرابی پاور تلویزیون را بررسی نمایید.
  • هنگ روی چراغ پاور و روشن نشدن تلویزیون: اگر در تلویزیون ‌های هوشمند با چنین مسئله ای روبرو شدید، به احتمال بسیار قوی مشکل در Power تلویزیون است.
  • خاموش شدن تلویزیون به صورت ناگهانی: خاموش شدن ناگهانی تلویزیون نیز یکی از مسائلی است که مربوط به برد پاور است و باید تعویض گردد.

3. برد اینورتر چیست؟

برد اینورتر یکی دیگر از برد های تلویزیون است که به منظور روشن شدن بک لایت استفاده می ‌شود. منظور از بک لایت، همان نوری است که در پس زمینه تصاویر ایجاد شده و شما می ‌توانید در تلویزیون تصاویر را مشاهده نمایید.

علائم خرابی برد اینورتر چیست؟

همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم، برد اینورتر یکی از قطعات مهم در تلویزیون است. در صورتی که صفحه تلویزیون سیاه شود، به احتمال خیلی زیادی برد اینورتر دستگاه خراب شده‌است.

4. برد الکترونیکی EMI چیست؟

در این قسمت به معرفی برد امی می رسیم. برد الکترونیکی EMI یکی از دیگر از برد های مهم در تلویزیون است که وظیفه آن جلوگیری از اختلال نوسانات ولتاژ ورودی و حتی نویز برق شهری است. در واقع برد EMI، نقش ایمن سازی دستگاه در برابر انواع نویزها را برعهده دارد.

برد تلويزيون

5. برد تیکان تلویزیون چیست؟

خوب است بدانید که برد تیکان (TFT) جزو قطعات بسیار مهم در تلویزیون ‌های ال ای دی و ال سی دی است. بنابراین هر کجا که واژه برد کنترلر به گوشتان رسید، منظور همان برد تیکان است. وظیفه‌ اصلی این قطعه، تبدیل نمودن سیگنال ‌ها به تصویر است.

همچنین بهتر است بدانید که برد تیکان موجب بالا رفتن کیفیت تصاویر می ‌شود و اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، برد تیکان قطعه ‌ایست که با تنظیم نمودن رنگ و روشنایی پیکسل‌ های تلویزیون، کیفیت تصاویر صفحه نمایش را افزایش می ‌دهد. لازم به ذکر است که محل قرارگیری برد تیکان، در قسمت بالایی و پشت نمایشگر است.

نتیجه گیری

همانطور که می دانید تلویزیون یکی از پرکاربردترین وسیله ‌های الکترونیکی در منزل محسوب می ‌شود و جهت نگهداری صحیح از آن باید دانش کافی در مورد قطعات داخلی این دستگاه داشته باشید. در این مقاله از سایت پاراتک مطالبی را برای آشنایی با انواع برد تلویزیون بیان کردیم.

اگر برند تلویزیون شما سامسونگ است و برد آن خراب شده است، می توانید با مراجعه به نمایندگی تعمیرات تلویزیون سامسونگ مشهد براحتی آن را تعویض نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *