علت ایجاد خط روی صفحه تلویزیون چیست؟

از آنجا که تلویزیون یک از وسایل پرکاربرد در منزل می‌باشد و ممکن است در طول شبانه روز برای مدت زیادی روشن باشد می‌تواند نسبت به سایر وسایل بیشتر دچار خرابی و مشکل شود. یکی از رایج‌ترین ایراداتی که برای تلویزیون‌های ال‌ای دی و ال سی دی بوجود می‌آید خطوط عمدی و افقی روی صفحه نمایش آنها می‌باشد. این خطوط ممکن است به صورت رنگی و یا سیاه و سفید باشد و در هر جایی از تصویر مشاهده شود. باید دقت داشته باشید که این خطوط به هر شکلی که روی تصویر ایجاد شوند نشان دهنده بروز مشکلی در تلویزیون می‌باشد. علت ایجاد این خطوط گاهی به دلیل بروز مشکلات فنی و گاهی نیز ممکن به دلیل مشکلات ساده‌ای مانند اشکال در کابل‌های گیرنده باشد. چنانچه این مشکل به دلیل مسائل فنی باشد معمولا امکان تعمیر وجود ندارد و باید پنل تلویزیون را تعویض کنید. این امر به دلیل صرف هزینه زیاد مقرون به صرفه نمی‌باشد.

ما دراین مقاله از سایت پاراتک سعی می‌کنیم تا شما را با دلایل بروز این مشکل و راه کارهایی برای برطرف کردن آن آشنا کنیم. شما می‌توانید با مطالعه این مطلب سعی کنید در حد امکان از بروز این مشکل جلوگیری کرده و یا آن را کاهش دهید. اما چنانچه با این مشکل مواجه شدید و از طریق آموزش‌های ارائه شده موفق به رفع آن نشدید می‌توانید با نمایندگی تعمیرات تلویزیون ال جی مشهد تماس حاصل کرده تا برای برطرف کردن مشکل تلویزیون شما اقدام مناسب صورت گیرد.

روش‌های پیشگیری از خط افتادن روی تلویزیون

قبل از اینکه به بررسی علت ایجاد خط روی صفحه تلویزیون بپردازیم به روش‌هایی برای پیشگیری از بروز آن اشاره می‌کنیم. همیشه بهتر است قبل از بروز مشکل برای پیشگیری از آن اقدام کرد. با پیشگیری از بروز مشکلات و خرابی نیاز به تعمیرات تخصصی پیدا نمی‌کنید. شما می‌توانید با مراقبت و جلوگیری از وارد شدن ضربه و جلوگیری از آب خوردگی به پنل تلویزیون مانع از ایجاد خط روی تصویر شوید.

برای این امر به شما توصیه می‌کنیم که برای تمیز کردن تلویزیون از پاک کننده‌های شیمیایی و یا پارچه خیس استفاده نکنید. می‌توانید از محافظ برق مطمئن استفاده کنید تا در اثر نوسانات برق با مشکل مواجه نشوید.

در نظر داشته باشید در صورت مشاهده این خطوط برای جلوگیری از بیشتر شدن مشکل در سعی کنید از تلویزیون کمتر استفاده کرده و در اسرع وقت برای تعمیر آنرا به تعمیرات تلویزیون ارسال کنید.

علت ایجاد خط روی صفحه تلویزیون
علت ایجاد خط روی صفحه تلویزیون

بررسی دلایل ایجاد خطوط روی تلویزیون

این خطوط ممکن است به صورت افقی، عمودی و مورب ایجاد شود. همانطور که بیان کردیم خطوط ایجاد شده روی تلویزیون در برخی مواقع رنگی و یا سیاه و سفید هستند و می‌توانند در هر کجای تصویر ظاهر شوند. این مشکل می‌تواند در اثر بروز برخی مشکلات فنی در دستگاه ایجاد شود. همچنین می‌تواند در اثر بروز برخی موارد مانند ضربه خوردن به پنل، پرت شدن اشیا به طرف صفحه نمایش دستگاه، شکستن صفحه، آب خوردگی تلویزیون و بروز نوسانات در جریان برق ایجاد شود. علاوه بر آن ممکن است در اثر بروز موارد ساده‌ای مثل خرابی و یا شل شدن کابل‌های گیرنده این مشکل ایجاد شود.

در اثر بروز این مسائل ممکن است بخش سخت افزاری سیستم آسیب ببیند. این خطوط گاهی به دلیل قطع شدن و پارگی فلت تصویر و گاهی ممکن است در اثر بروز مشکل در آی سی پردازشگر تصویر و قطع شدن آن ایجاد شود. یکی دیگر از عوامل ایجاد این خطوط قطع شدن کارت گرافیکی متصل به پنل تلویزیون می‌باشد. از دیگر مشکلات ایجاد شده می‌توان به شکستگی ال سی دی، خراب شدن برد تیکان تلویزین، ایجاد مشکل در بک لایت اشاره کرد.

در بخش آغازین بیان کردیم که می‌توان با انجام برخی مراقبت‌ها از ایجاد مشکل جلوگیری کنید. حال اگر با مراقبت‌های انجام شده تلویزیون شما دچار مشکل شد علت آن می‌تواند دلایل مختلفی باشد که در بالا به آنها اشاره کردیم اما در ادامه مطلب این مشکلات را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

خط افتادن روی صفحه تلویزیون
خط افتادن روی صفحه تلویزیون

آب خوردگی پنل تلویزیون

در صورتی که پنل تلویزیون شما آبخورده باشد شما خطوط عمود و افقی را روی تصویر تلویزیون مشاهده می‌کنید. برای تعمیر تلویزیونی که پنل آن آبخورده است باید حتما به یه فرد متخصص مراجعه نمایید و سعی کنید که خودتان اقدامی انجام ندهید. دقت داشته باشید که این مشکل لزوما بر اثر خیس شدن با مقدار زیادی آب ایجاد نمی‌شود، بلکه می‌تواند با استفاده از مقدار کمی شیشه پاک کن که برای تمیزی استفاده می‌کنید نیز ایجاد شود. برای بوجود نیامدن این مشکل بهترین راه این است که تلویزیون را با یک دستمال خیس به آرامی تمیز نمایید.

شل شدن سیم و کابل

از آنجا که سیم و کابل‌های متعددی به تلویزیون متصل هستند ممکن است در اثر شل شدن این کابل‌ها خطوطی روی تصویر ایجاد شود. گاهی نیز می‌تواند این مشکل به دلیل خراب شدن پورت نیز بوجود بیاید. در این صورت به راحتی می‌توان با تعویض و یا محکم کردن کابل‌ها این مشکل را برطرف کرد.

استفاده طولانی مدت از تلویزیون

استفاده نامناسب و طولانی مدت از تلویزیون نیز علت ایجاد خط روی صفحه تلویزیون می‌باشد. بهتر است در طول شبانه روز 8 ساعت از تلویزیون استفاده کرد زیرا با استفاده طولانی قطعات تلویزیون داغ کرده و باعث بروز مشکل و خرابی در آن می‌شود.

اما علاوه بر این موارد دلایل تخصصی که باعث بروز این مشکل می‌شود مشکل در برد تیکان، سوختن پیکسل‌ها و خرابی پنل می‌باشد که در این موارد باید حتما به نمایندگی تعمیرات تخصصی مراجعه نمایید.

جمع بندی

تلویزیون‌ها از پرکاربردترین لوازم در منزل به شمار می‌روند به همین دلیل بیشتر دچار مشکل می‌شوند. این خرابی و مشکلات در صورتی که تخصصی باشد ممکن است باعث ایجاد هزینه‌های زیادی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در استفاده از تلویزیون دقت کافی داشته باشید تا این مشکلات برای شما پیش نیاید. در این مطلب سعی بر این داشتیم تا شما را با دلایل ایجاد خطوط روی صفحه تلویزیون آشنا کنیم.

همانطور که بیان کردیم مشاهده کردید که دلایل ساده‌ای ممکن است باعث بوجود آمدن این مشکل شود که در صورت رعایت می‌توانید جلوی بروز آنرا بگیرید. و بیان کردیم که این مشکلات می‌تواند به چه بخش‌هایی آسیب بزند. از آنجا که آسیب وارد شده تخصصی می‌باشد بهتر است برای رفع آن حتما به مرکز تعمیرات تخصصی مراجعه کنید. پاراتک نماینده تعمیرات برندهای مختلف تلویزیون همچون ال جی، سامسونگ، هاردستون، هیوندا، تی سی ال و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *