تعمیر تلویزیون یکی از دغدغه‌هایی است که افراد بعد از خراب شدن تلویزیون خود با آن درگیر هستند، شاید بتوان گفت علت این دغدغه، هزینه بالای تعمیرات، عدم مراجعه به متخصص و به دنبال آن عدم انجام تعمیرات اصولی تلویزیون است. اگر شما هم چنین دغدغه ای را دارید و پاور تلویزیون دچار مشکل گردیده، می توانید با توجه به نشانه های موجود که در این مقاله از پاراتک به طور کامل به آن پرداختیم علت خرابی را تشخیص دهید و به رفع مشکلات پاور تلویزیون با یک اقدام ساده بپردازید. با برطرف نمودن آن تلویزیون شما همچون روز اول کار خواهد کرد. به شما توصیه می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

پاور تلویزیون، تامین کننده انرژی

در ابتدا قبل از هر توضیحی در مورد چگونگی رفع مشکل پاور تلویزیون بهتر است با این قطعه بیشتر آشنا شوید.

برد پاور تلویزیون یکی از قطعات اصلی و اجزای مهم تلویزیون بوده که وظیفه آن تغذیه تمام تجهیزات داخل تلویزیون است. چنانچه این قطعه دچار خرابی گردد علنا باید گفت که دیگر تلویزیون قابل استفاده نخواهد بود و انرژی برق این دستگاه قابل تامین نیست. بیشتر افراد این قطعه از تلویزیون را به دلیل اینکه تامین کننده انرژی تلویزیون است منبع تغذیه این دستگاه هم می نامند. اگر بخواهیم به طور تخصصی تری در مورد وظیفه پاور تلویزیون صحبت کنیم باید بگوییم که وظیفه اصلی و کلیدی این قطعه تبدیل نمودن ولتاژ ac در تلویزیون به ولتاژ dc مورد نیاز در طبقات مختلف این دستگاه بوده. به عبارتی دیگر برق ۲۲۰ ولت وارد قسمت ورودی پاور می شود که در ابتدا ورود آن عمل یکسو سازی به واسطه پل دیود صورت می گیرد و در ادامه توسط خازن صافی موجک یا همان ریپل از بین می رود و در نهایت ولتاژ به صورت dc ثابت شده و در خروجی ظاهر می گردد. در واقع اگر بخواهیم با توجه به توضیحات داده شده در یک جمله نقش پاور تلویزیون را بیان کنیم باید بگوییم پاور یک مبدل ولتاژ بوده که وظیفه آن تبدیل ولتاژ AC به DC است.‌

چگونگی تشخیص خرابی پاور تلویزیون

در ابتدا قبل از اینکه به رفع مشکلات پاور تلویزیون با یک اقدام ساده بپردازید، لازم است که حتما بتوانید خراب بودن پاور دستگاه خود را به درستی تشخیص دهید. خراب شدن پاور تلویزیون اتفاقی نیست که در همان ابتدای فعالیت دستگاه شما اتفاق بیافتد بلکه با گذشت چندین سال و استفاده مکرر از تلویزیون شاهد وقوع چنین مشکلی خواهید بود. خرابی برد پاور در انواع مختلف تلویزیون ها رایج ترین مشکلی است که به وقوع می پیوندد بنابراین لازم است در اولین اقدام مشکل را به درستی تشخیص و به تعمیر آن بپردازید. از جمله مهمترین و بارزترین نشانه هایی که بیانگر خراب شدن پاور هستند عبارتند از:

چشمک زدن چراغ LED و روشن نشدن تلویزیون

در مواردی که مشاهده می کنید چراغ LED چشمک می زند اما تلویزیون روشن نمی شود نشان دهنده آن بوده که در بخش پاور دستگاه اشکالاتی به وجود آمده است. در این مواقع به احتمال زیاد خرابی مربوط به بخش مین برد پاور بوده و می بایست برای تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید. برای تعمیر این بخش در ابتدا بررسی های لازم انجام و با تست کردن دستگاه به طور دقیق علت خرابی مشخص و در نهایت تعمیرات لازم انجام می شود.

خرابی مربوط به ترانزیستور پاور

هنگامی که خرابی مربوط به ترانزیستور پاور باشد تنها می توان با تعویض کردن آن مشکل را برطرف نمود. باید گفت این قطعه در بازار بسیار کمیاب بوده به همین علت نیاز است برای تعمیر تلویزیون برد پاور تعویض گردد.

توقف بر روی چراغ پاور و روشن نشدن تلویزیون

یکی دیگر از مشکلاتی که مربوط به خرابی پاور است روشن نشدن تلویزیون و توقف روی چراغ پاور می باشد. اگر تلویزیون شما ال سی دی باشد و شاهد چنین مشکلی هستید باید بدانید که برد پاور شما دچار خرابی گشته اما اگر تلویزیون شما از نوع ال ای دی باشد این مشکل نشان دهنده خرابی در مین برد پاور دستگاه شما است. در این هنگام بهترین کار مراجعه به یک تعمیرکار تخصصی بوده تا اقدامات لازم جهت تعمیر صورت بپذیرد. در اکثر مواقع خرابی های این چنینی در برد پاور قابل تعمیر است.

دیر روشن شدن تلویزیون

در اکثر مواقع یکی از اصلی ترین دلایل دیر روشن شدن تلویزیون خرابی در قسمت برد پاور است. برای جلوگیری از بروز آسیب های دیگر لازم بوده که فورا جهت تعمیر تلویزیون خود اقدامات لازم را انجام دهید و به تعمیر پاور بپردازید.

پس از چند ساعت تلویزیون به صورت اتوماتیک خاموش می گردد

یکی دیگر از مشکلاتی که نشان دهنده خرابی پاور تلویزیون است خاموش شدن دستگاه به صورت اتوماتیک پس از چند ساعت استفاده از آن بوده در این مواقع لازم است که برای تعمیر تلویزیون خود اقدام نمایید.

تلویزیون به طور کامل خاموش می گردد.

در اصطلاح در مواقعی که تلویزیون به یکباره به طور کامل خاموش می گردد حالت مرگ تلویزیون می گویند. بروز چنین مشکلی نشان دهنده خرابی در پاور دستگاه است. در این مواقع لازم بوده که تعمیرات لازم بر روی پاور صورت بگیرد و در صورت درست نشدن آن برد پاور نیز باید تعویض گردد.

با توجه به مطالب عنوان شده بالا هنگام بروز مشکل در پاور تلویزیون لازم است اقدامات زیر صورت پذیرد:

  • برای تشخیص خرابی تلویزیون خود حتما به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید تا طبق یک تشخیص صحیح تعمیرات لازم به صورت اصولی صورت بپذیرد.
  • در مواردی با تعویض کردن قطعه خراب پاور می توان مشکل خرابی را برطرف کرد.
  • در مواقعی مشکل روشن نشدن تلویزیون تنها با تعویض کامل پاور برطرف می گردد.

 

رفع مشکلات پاور تلویزیون با انجام چند راه حل ساده

برخی از مشکلات مربوط به منبع تغذیه بسیار جزئی بوده و با رعایت چند نکته به راحتی قابل حل است:

  • اگر شاهد بروز مشکلاتی در منبع تغذیه یا پاور دستگاه خود بودید در ابتدا کابل برق را چک کنید و مطمئن شوید که کابل به طور صحیحی به پریز برق وصل است.
  • باتری ریموت کنترل دستگاه خود را چک کنید و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام نمایید.
  • باتری CMOS در داخل تلویزیون را چک کنید و اگر لازم بود آن را تعویض نمایید.
  • در مواردی خرابی مربوط به برد پاور بوده و با تعویض آن می توان مشکل را حل نمود.

خلاصه

در این مقاله شما را با رفع مشکلات پاور تلویزیون با یک اقدام ساده آشنا کردیم. اما باید گفت پاور تلویزیون نقش بسیار کلیدی در عملکرد کلی این دستگاه دارد به همین علت تعمیر این قطعه از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. به شما توصیه می کنیم در صورتی که پاور تلویزیون شما دچار مشکل گردید قبل از هرگونه اقدامی فورا به یک نمایندگی تعمیرات تلویزیون معتبر مراجعه کنید.

نمایندگی تعمیرات تلویزیون سامسونگ مشهد یکی از معتبرترین نمایندگی های سطح شهر مشهد بوده که با به کارگیری متخصصان حرفه ای توانسته است بسیاری از مشکلات مربوط به تلویزیون را به صورت تضمینی برطرف نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *