امروزه در بازار شاهد انواع مختلف تلویزیون‌ها با فناوری‌های مختلف روز دنیا هستیم که همین امر موجب شده در زمان خرید این محصولات دچار سردرگمی و تردید شویم. یکی از جدیدترین فناوری‌های استفاده شده در ساخت تلویزیون‌ها، پنل‌های OLED و QLED هستند که در این مطلب از پاراتک برای داشتن یک انتخاب صحیح بین این دو نوع فناوری به طور جامع و کامل به مقایسه تلویزیون های OLED و QLED می‌پردازیم.

مشاهده تصاویر واقعی‌تر با تلویزیون‌های QLED

فناوری QLED برای نخستین بار توسط کمپانی سامسونگ تولید شد و باید گفت این برند در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده این فناوری است. برای تولید نور رنگی در این نوع از فناوری از نقاط کوانتومی بهره گرفته شده که این امر موجب گردیده رنگ‌بندی و روشنایی این نوع تلویزیون‌ها بسیار دقیق‌تر باشد.

اگر بخواهیم به طور واضح‌تر در مورد این نوع فناوری توضیح دهیم باید بگوییم که در بین دو لایه LED و پنل LCD یک لایه کوانتومی قرار گرفته که استقرار این لایه موجب شده تصاویر واقعی‌تر به نظر برسند. قیمت این نوع تلویزیون‌ها نسبت به تلویزیون‌های LED به دلیل داشتن کیفیت تصویر بیشتر است اما در مقابل تلویزیون‌های OLED، این محصولات قیمت کم‌تری دارند. اگر به دنبال تلویزیون‌های باکیفیت تصاویر بالا هستید و توان پرداخت هزینه تلویزیون‌های دارای فناوری OLED را ندارید خرید تلویزیون‌های QLED بهترین گزینه است.

بهترین تلویزیون‌های جهان با فناوری OLED

به جرات می‌توان گفت که فناوری اولد بهترین و گران‌ترین فناوری حال حاضر برای تلویزیون‌های دنیا است. در این نوع از فناوری هر پیکسل قادر بوده به تنهایی نور تولید نماید این در حالی است که در دیگر فناوری‌ها به نور پس زمینه نیاز می‌باشد.‌ فعالیت مستقل پیکسل‌ها در این نوع تلویزیون‌ها موجب گردیده که کنتراست، دقت رنگ و شارپنس عملکرد فوق العاده‌ای داشته باشند.

داشتن عمق رنگ مشکی بیشتر در این تلویزیون‌ها از ویژگی‌های متمایز و منحصر به فرد آن‌ها بوده که داشتن چنین ویژگی به علت خاموش شدن پیکسل‌ها در زمان نمایش رنگ مشکی است.

بررسی و مقایسه تلویزیون های OLED و QLED

برای درک بهتر تفاوت این دو نوع فناوری نسبت بهم به بررسی و مقایسه تلویزیون‌ های OLED و QLED در حوزه‌های مختلف، نسبت کنتراست، اوج روشنایی و … می‌پردازیم. با مطالعه مطالب ارائه شده در این قسمت به راحتی می‌توانید نوع خاص فناوری به کار رفته در ساخت تلویزیونی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما باشد.

نسبت کنتراست

یکی از مشخصه‌های صفحه نمایش تلویزیون Contrast Ratio یا نسبت کنتراست است که در تعریف آن باید گفت به نسبت درخشان‌ترین روشنایی یا رنگ سفید به میزان روشنایی تیره‌ترین رنگ که تلویزیون قادر به تولید آن بوده گفته می‌شود. توجه نماید که به هر میزان نسبت کنتراست در صفحه نمایش بیشتر باشد بهتر است.‌ در پنل‌های OLED این قابلیت وجود دارد هنگام خاموش نمودن پیکسل‌ها به صورت مجزا، رنگ مشکی را کاملا مستقیم با حداکثر میزان روشنایی ایجاد نمایید به بیان دیگر نسبت کنتراست در این تلویزیون‌ها بی‌نهایت است.

در مورد تلویزیون‌های QLED باید گفت که امکان اجرای چنین قابلیتی وجود ندارد علت این امر را می‌توان کوچک نبودن ناحیه کم نور به میزان یک پیکسل عنوان کرد. نهایت پوشش این نمایشگر‌ها به میزان هزاران پیکسل است که همین موضوع باعث می‌شود تمام پیکسل‌ها تحت تاثیر کم شدن میزان نور منطقه قرار گرفته شوند و در نهایت پایین‌ترین کنتراست متعلق به این صفحه‌های نمایشگر خواهد بود.

حداکثر روشنایی

یکی از حوزه‌های مورد بررسی انواع تلویزیون‌ها میزان حداکثر روشنایی آن‌ها است. در تعریف این مولفه باید گفت به میزان روشنایی که یک صفحه نمایشگر در هر لحظه می‌تواند به نمایش بگذارد اوج یا حداکثر روشنایی می‌گویند. تلویزیون‌ها QLED با توجه به نور پس زمینه آن‌ها در زمینه اوج روشنایی عملکرد بسیار بهتری نیز دارند. در این نوع فناوری پیکسل‌های QLED قابلیت آن را ندارند که خود روشن گردند به همین علت با استفاده از نور پس زمینه قادر خواهند بود رنگ و نور را به نمایش بگذارند.

در اغلب موارد نور پس زمینه در این نمایشگرها بسیار قوی‌تر از پیکسل‌های خود تابش بوده‌اند که در نتیجه آن، تصویر ارائه شده در نمایشگر QLED روشنایی بیشتری دارند. این قابلیت موجب گردید کاربران این تلویزیون‌ها در روز تصاویر با جذابیت بالاتری را مشاهده نمایند‌. در مقابل فناوری این نمایشگرها، فناوری OLED قرار دارد که این تلویزیون‌ها قادر به تولید سطح روشنایی بالایی نیستند و این امر باعث تحت تاثیر قرار گرفتن زنده بودن رنگ‌ها گردیده است.

در مواردی پایین بودن اوج روشنایی در این فناوری نوعی عیب محسوب نشده و برخی معتقدند که به دلیل کمبود روشنایی در این تلویزیون‌ها در دوره طولانی مدت چشم‌ها کم‌تر خسته می‌شوند، همچنین به دلیل رنگ مشکی کاملی که این نمایشگرها تولید می‌کنند مناطق روشن اندکی روشن‌تر به نظر خواهند رسید که این امر پایین بودن حداکثر روشنایی را جبران می‌کند.‌

گستره رنگی

طیف رنگی یکی از مولفه‌های دیگری است که در زمان مقایسه تلویزیون های OLED و QLED باید به آن پرداخت. به محدوده رنگی که یک صفحه نمایشگر می‌تواند از خود تولید نماید گستره رنگ می‌گویند. همانطور که از این تعریف مشخص است بیشتر افراد به دنبال تلویزیون‌هایی هستند که گستره و طیف رنگی بیشتری را پوشش بدهند زیرا میزان واقع‌گرایی در این نمایشگرها بیشتر خواهد بود.‌ باید گفت که در تلویزیون‌های QLED به لطف استفاده از فناوری نانو لایه رنگ‌ها اشباع‌تر و زنده‌تر هستند و دقت رنگ و میزان روشنایی در این نمایشگر‌ها در سطح بالاتری قرار دارند.

خلاصه

در حال حاضر تلویزیون‌های متعددی با فناوری‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند، هر کدام از این فناوری‌ها دارای ویژگی‌ها و امکانات خاص خود هستند به همین علت در زمان خرید این محصولات باید به طور کامل در مورد آن‌ها اطلاعات کافی و دقیقی داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را اخذ کنید.

نمایندگی تعمیرات تلویزیون سامسونگ مشهد از جمله نمایندگی‌هایی است که علاوه بر تعمیر این محصولات با داشتن کارشناسان حاذق در زمینه انواع فناوری‌های ساخت تلویزیون‌ها و ویژگی‌های آن‌ها مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *